Carolines Kök är en av våra helhetskunder i Sociala medier. Vi jobbar tätt intill marknadschefen och sköter hela social media hanteringen. Uppdraget innefattar social media planering, satistikuppföljningar, supporthantering, publicering, kampanjplanering och hantering av kampanjer i Facebook Business Manager.

Om samarbetet

Vi startade arbetet HT 2018 med att genomföra en grundlig nulägesanalys av Carolines Kök. Vi analyserade varumärkets digitala närvaro, målgruppen och konkurrenterna. Detta var grunden för skapandet av social media-strategin.

Med grund i förarbetet tog vi fram en strategi för Kampanjerna och började arbetet där vi genomförde A/B tester för målgrupp och innehåll. Med mål att optimera resultatet på annonserna för minsta kostnad per exponering och med slutgiltigt mål att Exponera varumärket för ökad varumärkesmedvetenhet.

Vi förbättrar kontinuerligt resultaten från betalda sökkampanjer i Facebook Business Manager genom att sätta tydliga mål och fokusera på rätt innehåll, annonsoptimering, budhantering med A/B-tester och ROI-mätning. För att överlista manuella optimeringar jobbar vi i team där vi diskuterar och analyserar resultatdata och ständiga förbättringsåtgärder.

Då Carolines Kök inte haft siffror från tidigare Facebookannonsering, så har vi ställt den första månadens siffror mot hur annonseringen såg ut efter 12 månaders samarbete.  Se statistikresultat!

Sedan vi började arbeta med Carolines Kök har de kommit in som leverantör av färska färdigrätter på Ica och Citygross, två stora matvarukedjor på Svensk livsmedelsmarknad. Dessutom så har vi nått en ökad varumärkesmedvetenheten genom kontinuerlig uppdatering av Instagram & Facebook med strategier som influencermarketing och tävlingar.

8

Miljoner

Exponeringar

3233%

ökning av följare på Instagram

400%

ökad efterfrågan av produkterna

Hur vi arbetar med kampanjer

Mål: Varumärkesmedvetenhet &
Ökad försäljning i butik.

För att öka försäljningen av produkterna i butik krävs först en medvetenhet hos konsumenten. De flesta konsumerar nämligen om de tidigare har varit bekanta med varumärket. Anledningen till vår kampanjplan är därför så simpel som att dela in kampanjerna i olika faser. Det gör vi utefter målen See, Think, Do, Care, där vi i See exponerar varumärket för den potentiella konsumenten. I Think skapar vi känsla med produkten i fokus, exempelvis lättnad av färdigmat i vardagen som ger dig mer tid för dina nära och kära. Väl i Do-fasen uppmanar vi konsumenten till köp genom att ha en tydlig Call to Action som lättare gör det möjligt för konsumenten att gå över tröskeln. I care "tar vi hand om"-konsumenten genom att fortsätta upprätthålla kontakt och uppmana till köp av andra produkter som kan behövas som komplement till den produkt som konsumenten gjort som ett köp. Hos Carolines Kök har Care-fasen inte varit lika aktiverande på grund av att köpen endast sker hos återförsäljaren.

Anledningen till de olika faserna i kampanjplanen grundar sig i framtagningen av Målen för varje enskild kampanj.

Strategi: Optimering av annonser genom A/B-test.

Kampanjplanen grundar sig i den produkt och budskapsplan som vi tillsammans med marknadschefen tagit fram. I den sätter vi grunden för vilka produkter som ska exponeras mer eller mindre i olika perioder. Avgörande faktorer till det är bland annat högtider, kampanjer hos enskilda butiker som ICA, Coop och Hemköp.

Optimering av strategin sker genom A/B-tester där vi testar copy, målgrupp och content för att ta fram de annonser som levererar högst ROI.

Resultat:

Analys av resultater sker löpande och jämförs både i större som mindre skalor. Varje kampanj är unik för sin kampanjperiod och i varje annons jämförs statistik mot varandra för att optimera resultaten beroende på kampanjmålet.

Vilka är Carolines Kök?

Carolines Kök är en av de ledande aktörerna på marknaden för färsk färdigmat. De är listade på butiker som Coop, Hemköp, Willys, Citygross och ICA och säljer både i delikatessen, färska enportionsrätter och färska middagslösningar: Kompletta Såser & Grytor och Gratänger.

Här ovan kan ni se några av de sociala medie-filmer vi skapat för Carolines Kök. Dessa filmer är skapade tillsammans med kunden och har olika mål som är beroende av säsong och produktanalys. Målen tas fram inför varje produktionsdag tillsammans med Carolines Kök och grundar sig i budskapsplanen.

Se mer från Carolines Kök på Instagram HÄR

"Vi lagar mat som du gör hemma, fast fler portioner och i större kastruller. Våra rätter är färska när du köper dem, helt enkelt för att det blir godast så. Framgång för oss är att göra din och andra familjers vardag lite enklare. Det är inget hokuspokus. Vi lagar mat som vi är stolta över och som vi själva vill äta och bjuda våra barn på."

Bilder