Vi vet att det är svårt att veta var, hur och varför man ska börja med sociala medier. Därför har vi listat frågorna som hjälper dig att ta steget till att finnas i rätt tid och på rätt plats.

Ska jag finnas med mitt företag överallt?

Svaret är lika enkelt som svårt kan man tycka. Visst  kan det vara frestande att öka sin synlighet online genom att hoppa på varje socialt nätverk. Men stopp!

Många gånger är det för mycket att ta på sig och alldeles fel plattform för just ditt företag. I stället för att skapa konton bara för att ha en profil ska du vara strategisk med de nätverk du väljer. Gör istället research, analysera den marknad som ditt företag och dina konkurrenter finns inom. Prioritera att utveckla din närvaro i de kanaler som har potential att ge företaget långsiktigt värde. 

Ska man ha samma namn i alla mina kanaler?

Svar: Ja.

Det här är anledningen: Det är inte bara lättare för dig att marknadsföra dina sociala medier om de är konsekventa, utan det kommer också att bli lättare för din målgrupp att hitta och tagga dig. När användarnamn är olika i varje nätverk kan det bli väldigt förvirrande. Om du Tweetar en Instagram-bild men har två olika användarnamn komplicerar det saker för målgruppen. Oundvikligen kommer någon att tagga ditt Twitter-namn på Instagram eller ditt Instagram-namn på Twitter och du kommer att missa möjligheterna till engagemang. När du skapar ditt användarnamn för första gången kan du använda sidan Knowem för att veta om ditt namn är tillgängligt i de kanaler du vill använda. 

Hur ofta ska jag publicera i sociala medier?

Vi brukar säga att det handlar om balansen mellan kvalitét och kvantitet. Om du publicerar orelevant content 2 gånger per dag, så kommer inte det generera något vidare värde. Om du däremot publicerar relevant content 4 gånger i veckan kan du garanterat förvänta dig ett resultat. Ta hänsyn till att innehåll och format är olika på varje plattform.

Jennifer Eriksson

Social Media Manager

0704279211jennifer@pancproductions.se